2011. március 2., szerda

Zombi (1979)




A horror műfaj egyik nagymestere az olasz nemzetiségű Lucio Fulci. Munkásságának egyik kimagasló alkotása eme zombifilm. S talán nem mondok butaságot azzal a megállapítással sem, hogy a horror ezen alkategóriájának is igencsak előkelő helyén szerepel a Zombi.

A történet New Yorkban kezdődik, ahol egy látszólag legénység nélküli üres hajó köt ki. Az elhagyatott járművet átvizsgáló partiőrség viszont rájön, hogy ez a titokzatos hajó nem is üres: utasa egy élőhalott. A hajó tulajdonosa Dr. Bowles, aki a hírhedt Matool-szigeten kutatja a zombi-járvány ellenszerét. Bowles lánya, Anne és egy riporter, Peter West együtt indulnak el a szigetre, hogy kiderítsék, mi történhetett a doktorral. Időközben a Matool-on Dr. Bowles orvostársa, Dr. Menard még mindig a vakcinát kutatja, de a problémák egyre csak sűrűsödnek, a halottak pedig csak nem akarnak halottak maradni.
Ez a film az, amiben senkit nem érdekel a kameramozgás, a cselekmény vezetésének milyensége, mert egész egyszerűen magával ragad az az iszonyatosan jó apokaliptikus atmoszféra, ami egyfolytában árad a filmből és egyre csak fokozódik és fokozódik. A teljes kilátástalanság, tehetetlenség érzete totálisan átjön a zombi terrorral. Az élőhalottak kegyetlenek, könyörtelenek és megállíthatatlanok. Nem először láttam már a filmet, de a nézése alatti hangulat sosem változik, minden alkalommal ugyanazt a jéghideg terrort kapom az arcomba. Az utolsó perc pedig egyszerűen tökéletes: az a bizonyos látkép a film klasszikus főcímzenéjével.
Az Ultrafilm Kft. gondozásában hazánkban is végre megjelent DVD-n, méghozzá a filmet megillető módon. A polcokra került ugyanis egy 1000 példányszámra limitált, digitálisan felújított duplalemezes extra változat. Ez a kiadvány tartalmaz az alkotás vágatlan változata mellett rengeteg extrát is: alkotói audiokommentárt, rajongói (Ultrafilmes) audiokommentárt, dokumentumfilmeket, interjúkat az alkotókkal, eredeti előzeteseket, kép-és posztergalériát, Fulci biográfiát és Ultrafilm-ajánlókat. Ezek a pluszok nagyon sok érdekes információt tartalmaznak. Betekintést kapunk a jelmezek, sminkek, maszkok elkészítésébe, Fulci életébe, hallhatunk forgatási történeteket, egyes jelenetek felvételét vesézik ki nekünk és a dokumentumfilmből pedig az is kiderül, hogy Olaszországban - majd később Amerikában is - miért Zombi 2-ként került forgalmazásba eme alkotás. Ennek az oka az, hogy George A. Romero Dawn of the Dead című filmjét Dario Argento dobta ki az olasz piacra, mégpedig "Zombi" címen. Mikor ez kiderült, akkor Fulci filmje már régen készen volt. Viszont az olasz piacra először a Holtak hajnala került, majd 2 hónapra rá pedig ez. Romero kék zombis alkotása nagyon sikeres volt Olaszországban - gondolom ezt akarta meglovagolni ennek a filmnek a producere. A Zombi alkotói viszont többször is kijelentik, hogy ők egyáltalán nem lemásolni vagy újragondolni akarták a Dawn of the Dead-et. Némelyike bevallja, hogy nem is látta azt a filmet. Szóval semmi köze nincs egymáshoz a két műnek. Egyébként ez szerintem teljesen érezhető. Persze ezzel nem azt akartam sugallni, hogy Romero filmje nálam rosszul teljesít, mert ez abszolút nem igaz. Annak a zombihorrornak is megvan a tökéletes varázsa. Bár, azt itt megjegyezném, hogy Fulci mester élőhalottjai közelebb állnak a szívemhez, mint a másik művészúré.
Összegezve is csak ismételni tudom magam: ez a film maga a színtiszta kompromisszummentes zombi terror. KÖTELEZŐ DARAB!
Ezúton is mély tiszteletünk a már elhunyt direktornak!


IMDb

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése